od Artifex » sob 03. lis 2012 18:25:42
To by zas takový problém nebyl, současný dokumentní inkoust působí naprosto stejně kysele, v podstatě z toho duběnkového inkoustu vychází, píše se jím prostě lepšími pery, ty mají napařenou na psací části vrstvičku nekorodujícího zlata, zbytek je plast nebo jiný odolný materiál. Hlavně většina současných papírů už tak od poloviny 19. století je strašně kyselých= většinou je problém sehnat nějaký pěkný předválečný výtisk čehokoli než dobře zachovalý tisk z 17. století. Proč? Protože v jisté době se upustilo od výroby papíru ze starých hader (bývaly časy, kdy byly i staré hadry ceněná komodita, právě v důsledku výroby papíru) a přešlo se na výroby z dřevní drti. Proto staré hadrové papíry jsou mnohem stabilnější, nenabírají tolik kyselost (a ty moderní acid-free nejsou o moc lepší, jde i o nabírání kyselosti z okolního prostředí) a nekřehnou tolik, jako současné papíry. Proto, pokud by mělo jít o zachování informací po další generace, doporučuju (s výjimkou pergamenu, který stačí po spoustě let pouze vhodně navlhčit a je zase jako nový) pro tento účel zkusit domácí výrobu papírů hadrových= lněná, konopná textilní vlákna. Staré tisky jsem pak odkyseloval proplachováním destilkou a lehkým zavedením zásadité rezervy ale krehkost už to neztratí, v podstatě jde o zachování přinejlepším stávajícího stavu (pak se podlepují i na pružné podložky atd., tím nebudu zdržovat)
Jinak zpět k těm duběnkovým/dokumentových inkoustům, není to zas až tak ideál, v dlouhodobém hledisku a střídání vlhkého a suchého klimatu jsou schopny proleptat se skrz pergamen (pár takových tisků jsem viděl, text postupně začne prosvítat na druhou stranu, až v dutých písmenkách typu A,D,O,R,Q,B,a,d,q,e,o,c,b a psacích variantách téhož začnou vypadávat vnitřky písmen atd.), za sebe bych doporučil nějaký moderní acid-free dokumentní inkoust, ty jsou testované při umělém staření materiálů a případně by jím mělo být jít naplnit i inkoustové cartridge v tiskárnách po propláchnutí stávajících od pigmentových inkoustů.